Pierścienie tłoków

Stosowane są dwa rodzaje pierścieni tłoków – uszczelniające których zadania polega na uszczelnianiu tłoka w cylindrze, oraz zgarniające , które zapobiegają przedosta­waniu się większej ilości oleju do przestrzeni nad tłokiem. Ponadto pierścienie tłoków powinny prawidłowo rozprowadzać olej po gładzi cylindra oraz skutecznie odprowadzać ciepło od denka i ścianek tłoka do ścianek cylindra. Pierścienie tłoków, ze względu na trudne warunki pracy, należą do najszybciej zużywających się elementów silnika.Pierścienie tłoków przylegają do gładzi cylindra dzięki swej sprężystości. Przecięcie pierścienia (tzw. zamek) umożliwia zakładanie pierścienia na tłok oraz wydłużanie się pierścienia wskutek nagrzewania. Ponieważ przez zamki pierścieni przenikają pewne ilości spalin i oleju, pierścienie powinny być tak ustawione na tłoku, aby zamki znajdowały się jak najdalej od siebie.Pierścienie zgarniające przylegają znacznie słabiej niż uszczelniające ze względu na wycięcie części materiału na ich obwodzie oraz przewiercenie szeregu otworów. Dlatego też niekiedy zakłada się pod nie specjalne stalowe pierścienie rozprężne, które zwiększają docisk do gładzi cylindra. Materiał pierścieni powinien odznaczać się sprężystością, od­pornością na zużycie, a jednocześnie nie powodować nadmiernego zużywania cylindra. Wymagania te najlepiej spełnia żeliwo stopowe o drobnoziarnistej strukturze. Pierwszy pierścień uszczelniający pokrywany jest często warstwą chromu porowatego. Pierścień taki dogładza się wstępnie, aby w początkowym okresie pracy nie zużywał gładzi cylindra. Porowata warstwa chromu powoduje lepszą przyczepność oleju, dzięki czemu lepsze są warunki smarowania. Poza tym warstwa ta jest bardzo twarda, wskutek czego zmniejsza się zużycie pierścienia. Pierścienie na tłokach silników dwusuwowych są odpowiednio zabezpieczone przed obracaniem się wokół tłoka i umieszczone tak, aby ich zamki nie zaczepiały o krawędzie okien cylindra.Siły ciśnienia gazów i siły bezwładności wymuszają drgania skrętne wału korbowego. W przypadku zrównania się częstości siły wzbudzającej drgania z częstością drgań własnych, tj. w warunkach rezonansu może nastąpić pęknięcie wału w wyniku zmęczenia materiału. Dlatego też w niektórych samochodach stosuje się tłumiki drgań skrętnych , których działanie polega na zmianie częstości drgań własnych wału oraz tłumieniu drgań przez pochłanianie ich energii. Tłumik umieszcza się fewykle na swobodnym końcu wału lub wbudowuje się go w koło pasowe napędów pomocniczych. Istnieje wiele typów tłumików ciernych. Zasada pracy tłumika ciernego oparta jest na wykorzystaniu sił bezwładności. Tłumik usiłuje utrzymać równomierną prędkość obracania się wału, a w przypadku wystąpienia drgań następuje poślizg okładzin ciernych po swej powierzchni. Występujące przy tym tarcie pochłania energię drgań i zmniejsza ich intensywność. Obecnie coraz częściej stosowane są tłumiki hydrauliczne, tłumiące drgania dzięki oporom tarcia wewnętrznego (lepkości) oleju krzemowego. Tłumiki takie umieszcza się przeważnie wewnątrz skrzyń korbowych.

Comments

comments